Levly är personuppgiftsbiträde för behandlingen av dina personuppgifter. Det betyder att vi endast behandlar dina personuppgifter enligt dokumenterade instruktioner och fastställda syften som den personuppgiftsansvarige har fastställt.
Den personuppgiftsansvarige kan vara din arbetsgivare om du använder Lyfta, Leva, Logga eller Leda som ett redskap i ditt arbete. Den personuppgiftsansvarige kan även vara den verksamhet som ansvarar för de insatser du som huvudperson får (genom beslutade insatser enligt socialtjänstlagen eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).
Vi behandlar alltså bara dina personuppgifter på uppdrag av den personuppgiftsansvarige. Behandlingen av personuppgifter är nödvändig för att du som medarbetare ska kunna utföra ditt arbete på ett korrekt, effektivt och säkert vis. Behandlingen är också nödvändig för att du som huvudperson ska kunna ta del av information som rör dig och kunna kommunicera med medarbetare.
Exempel på behandlingar som utför kan vara:
inmatning (uppgifter om dig som medarbetare eller huvudperson läggs in i tjänsten för att du ska kunna använda den), lagring (uppgifter om dig kan enligt olika lagar vara tvungna att lagras en specifik tid), eller säkerhetskopiering (uppgifter kan säkerhetskopieras för att information ska finnas tillgänglig om systemet ligger nere).
Uppgifter kan också behandlas för att den personuppgiftsansvarige ska kunna föra statistik, för att utveckla och förbättra verksamheten och för att kunna ta emot stöd i supportärenden.
Personuppgifter som behandlas för ovanstående behandlingar är till exempel:
namn, e-postadress och roll.
Om du är huvudperson behandlas fler uppgifter än uppgifterna ovan. Personuppgifterna rör uppgifter som är relevanta för att du ska få det stöd, service och hjälp du har rätt till. Det kan vara till exempel:
det stöd som du har rätt till, hur stödet utförts och information som rör dig och din situation.
Personuppgifter som behandlas av Levly kan i vissa fall delas med andra, då måste det dock finnas stöd i lag att uppgifter ska delas. Det kan till exempel handla om att en svensk myndighet behöver vissa typer av uppgifter och att det finns ett lagkrav för det. Dina uppgifter behandlas inom EU och kommer aldrig att överföras till ett land utanför EU.
Om du har frågor om personuppgiftsbehandling kan du kontakta din arbetsgivare eller den verksamhet som du får stöd genom. Du kan alltid kontakta den personuppgiftsansvariges dataskyddsombud eller annan ansvarig om du har några frågor. Enligt dataskyddsförordningen (Genreal Data Protection Regualtion, förkortad GDPR) har du en rad rättigheter som du har rätt att utöva. Kontakta din arbetsgivare eller verksamheten som ansvarar för utförandet av insatser för mer information om detta och hur du gör för att utöva dina rättigheter.
Du har också alltid rätt att vända dig till den svenska tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheter (förkortat IMY), om du vill lämna in ett klagomål. Besök IMY:s webbsida för att få mer information om personuppgiftsbehandling. Det finns även en e-tjänst för att lämna in klagomål. Du finner deras hemsida via följande länk, www.imy.se.
Om du har frågor till oss, Levly, vänd dig gärna till hej@levly.se eller direkt till vårt dataskyddsombud på dataskydd@levly.se.